Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod gedaan door, elke overeenkomst gesloten met en elke levering gedaan door KIBU BV KBO BE1002.689.889, Prins Boudewijnlaan 7, 2550 Kontich (verder: KIBU) en maken integraal deel uit van de contractuele relatie tussen KIBU en de klant. De klant neemt samen met de offerte kennis van deze algemene voorwaarden en aanvaardt uitdrukkelijk en zonder enig voorbehoud de toepasselijkheid daarvan, met uitsluiting van zijn eigen algemene voorwaarden of andere documenten die niet uitdrukkelijk door KIBU werden aanvaard. In zoverre de bijzondere voorwaarden in de offerte zouden afwijken van deze algemene voorwaarden gaan de bijzondere voorwaarden voor.
KIBU zal de overeenkomst uitvoeren volgens de regels van het goed vakmanschap, zoals het normaal zorgvuldige aannemer betaamt. Tenzij expliciet en schriftelijk anders overeengekomen zijn de contractuele verbintenissen van KIBU en van aannemers en onderaannemers steeds middelenverbintenissen. Indien men KIBU geen fout bij uitvoering ten laste kan leggen, kan KIBU nooit aansprakelijk gesteld worden.
KIBU heeft steeds het recht om de bestelling van de klant op te splitsen in deelleveringen.
KIBU zal zich steeds naar best vermogen inspannen de overeengekomen leveringstermijnen na te leven. De klant erkent zich ervan bewust te zijn dat afwijkingen van de leveringstermijn steeds kunnen voorvallen, onder meer als gevolg van vertragingen bij producenten, toeleveranciers en uitvoeringsagenten waarvan KIBU afhankelijk is en/of haar mogelijkheden van klaarmaken en verzenden van de goederen, wat partijen erkennen als gevallen van overmacht. Ingeval van vertraging in de uitvoering zal de klant die geen consument is in geen geval de ontbinding van de overeenkomst kunnen eisen en zal de klant in geen geval enige schadevergoeding van welke aard ook van KIBU kunnen eisen.
Indien, ingeval van een dwingende termijn voor de levering van goederen aan een consument, KIBU niet tijdig geleverd heeft, dient de klant KIBU eerst aan te manen bij aangetekende brief en een bijkomende termijn te geven van minstens 15 dagen, alvorens hij de ontbinding kan vorderen van de overeenkomst of aanspraak kan maken op een schadevergoeding ten belope van 30 EUR per kalenderdag na het verstrijken van de bijkomende termijn, met een maximum van 5% van de waarde van de overeenkomst.
De leveringstermijnen niet kunnen worden nageleefd doordat klant in gebreke is om enige verbintenis uit te voeren, zal KIBU recht hebben op vergoeding van de door KIBU gemaakte kosten (zoals huur van materiaal, personeelskosten, verplaatsingen …) die het gevolg zijn van de vertraagde uitvoering, en zal de leveringstermijntermijn overeenkomstig worden verlengd.
De goederen zullen bij levering onmiddellijk door de klant gecontroleerd worden op hun conformiteit (aard, hoeveelheid en goede staat) en op eventuele zichtbare gebreken (zoals verschillen in kleur, textuur of vorm). Indien de goederen niet-conform bevonden worden of zichtbare gebreken vastgesteld worden, moet de klant KIBU hiervan onmiddellijk in kennis stellen en zijn gedetailleerde klachten/vaststellingen binnen de 48 uur (indien de klant een consument is binnen de 5 dagen) na levering in een aangetekende brief aan KIBU bevestigen, bij gebrek waaraan de klant geen enkele aanspraak op herstelling, vervanging of schadevergoeding meer zal kunnen maken. Een vordering in rechte moet, op straffe van verval, binnen de 2 maanden na de vaststelling van de niet-conformiteit / het gebrek ingesteld worden. De beperkingen van aansprakelijkheid vermeld in §1 zijn verder van toepassing.
Het gebruik, het plaatsen en/of de verwerking van de goederen door de klant, zoals schuren, vernissen, oliën of boenen, houdt de aanvaarding van de goederen in. In geen geval zal KIBU aansprakelijk zijn voor schade die ontstaat omwille van de installatie, bewerking, incorporatie of verwerking van goederen met zichtbare gebreken, kleurafwijkingen ten opzichte van de catalogi, stalen of marketingmateriaal van KIBU, schade die te wijten is aan de handelingen van de klant of omwille van het niet nauwkeurig volgen van de instructies van KIBU.
Klachten omwille van verborgen gebreken dienen, op straffe van verval, per aangetekend schrijven te worden gemeld binnen de 48 uur (indien de klant een consument is binnen de 5 dagen) na ontdekking ervan en in ieder geval binnen de twaalf (12) maanden na levering. Deze melding dient een gedetailleerde beschrijving van het gebrek te bevatten. Eventuele rechten uit hoofde van de een commerciële garantie blijven desgevallend van toepassing. KIBU kan in ieder geval enkel aansprakelijk gesteld worden voor gebreken indien de technische voorschriften, verwerkingsvoorschriften, plaatsingsinstructies en onderhoudsrichtlijnen van KIBU nauwkeurig door de klant werden nageleefd.
Indien de klant en consument is moet de klant een niet-conformiteit per aangetekend schrijven melden binnen een termijn van twee maanden vanaf de dag waarop de niet-conformiteit werd vastgesteld. Bij gebrek aan melding binnen deze termijn kan de klant zich niet langer beroepen op enige niet-conformiteit of verborgen gebrek. Indien het gebrek zich pas manifesteert na afloop de tweejarige waarborgtermijn dient de klant, op straffe van verval, het verborgen gebrek te hebben gemeld aan KIBU per aangetekend schrijven binnen de zes maand te rekenen vanaf het ontdekken van het verborgen gebrek, en dient de vordering te zijn ingesteld binnen de termijn van 3 jaar vanaf de levering.
Tenzij de klant KIBU zulks schriftelijk meegedeeld heeft, wordt KIBU verondersteld geen kennis te hebben van het concreet gebruik dat de klant van haar goederen zal maken. De klant dient zelf na te gaan of de technische eigenschappen van de goederen voldoen voor het gebruik dat hij ervan wil maken.
KIBU is in geen geval aansprakelijk indien schade die onder meer het gevolg is van een fout of nalatigheid van de klant, zoals een foutief of gebrekkig onderhoud of behandeling van de goederen.
Indien KIBU aansprakelijk is (i.h.b. voor niet-conforme en/of gebrekkige goederen), dient de klant KIBU steeds de mogelijkheid te geven om en een redelijke tijd te gunnen om de (niet-conforme of gebrekkige) goederen te herstellen of te vervangen, alvorens hij een beroep kan doen op enige andere remedie. KIBU heeft het recht om ofwel de gebrekkige goederen te vervangen ofwel om de koopprijs te reduceren ofwel om het goed terug te nemen en de koopprijs terug te betalen zonder dat dit verder aanleiding kan geven tot een bijkomende vergoeding.
Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit noch als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte verschillen in kleur of textuur, het verkleuren van het hout of het lakwerk, de werking van het hout of lichte verschillen in de afmetingen van het goed, voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn, algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.
De klant wordt vermoed de werken te hebben aanvaard indien hij nalaat te reageren op een verzoek tot oplevering van KIBU. Indien de klant de uitgevoerde werken in gebruik neemt, wordt hij vermoed te werken definitief te hebben aanvaard, tenzij hij de aanvaarding schriftelijk heeft betwist binnen de 7 dagen na de ingebruikname. Een onvoorwaardelijke betaling van facturen van KIBU wordt aanzien als een definitieve en onherroepelijke aanvaarding van de werken.
De klant dient ervoor te zorgen dat de plaats waar de werken dienen te worden uitgevoerd en de toegang ertoe volledig ontruimd is en dat de werken vrij kunnen worden aangevat, bij gebreke waaraan eventuele kosten zullen worden aangerekend. De plaatsen moeten voldoende verlucht en verwarmd zijn, zodat het vochtgehalte tussen 40 en 70% ligt en de temperatuur tussen 15 en 22°. De klant staat in voor de voorziening van water, elektriciteit, verwarming, sanitaire voorziening en desgevallend lastenlift. De klant zorgt voor afdoende isolering van de warmtebuizen in de ondervloer.
Plafondwerken dienen te zijn uitgevoerd op het ogenblik dat de ondervloer wordt gelegd. Parket wordt gelegd op een plankenvloer, onderparket, platen of chappe. KIBU bepaalt in elke ruimte een vertrekpunt om een peil aan ten houden, zonder enig garantie wat betreft de juistheid van deze pas.
Het aanbrengen van een isolatielaag tussen het ruw metselwerk en de ondervloer dient voorafgaandelijk ter goedkeuring worden voorgelegd aan KIBU.
Leidingen in de vloeren of muren dienen voldoende diep zijn geplaatst (minstens 3 cm). KIBU kan niet aansprakelijk zijn indien de klant KIBU niet expliciet heeft verwittigd indien dat niet het geval zou zijn.
Het hout dat KIBU gebruikt wordt vóór bewerking gedroogd zodat de vereiste vochtigheidsgraad wordt bekomen. De klant staat ervoor in dat de plafoneerwerken en de ondervloeren volledig droog zijn en dat de werken van derden (vloeren, trappen, haarden, …) volledig zijn afgewerkt en geen vochtigheid kunnen veroorzaken Indien nodig zal de klant instaan voor het verwijderen en terugplaatsen van radiatoren of andere toestellen die de werken van KIBU zouden kunnen hinderen
KIBU behoudt de exclusieve eigendom van alle door haar geleverde goederen tot alle bedra-gen die uit hoofde van de levering verschuldigd zijn, inclusief de eventueel in geval van laattij-dige betaling verschuldigde forfaitaire schadevergoeding, moratoire interesten en kosten, in-tegraal betaald zijn.
De klant kan derhalve op geen enkele wijze over de goederen beschikken die in toepassing van de vorige alinea nog eigendom van KIBU zijn. Meer in het bijzonder mag hij ze niet aan derden in eigendom overdragen of bezwaren met enige zekerheid. Evenmin mag hij ze be-werken, verwerken, verbruiken, incorporeren in andere goederen of vermengen met andere goederen.
Het risico m.b.t. de goederen gaat over op de klant op het ogenblik waarop de goederen zijn geleverd op de werf van de klant of op een door de klant aangeduide plaats, dan wel naarma-te dat de werken worden uitgevoerd.
De verzending van goederen gebeurt steeds op risico van de klant, ongeacht ten laste van wie de verzendingskosten contractueel zijn.
Elke partij heeft het recht om de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst met onmid-dellijke ingang geheel of partieel (d.w.z. voor het nog uit te voeren gedeelte) te ontbinden zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn middels het versturen van een aangete-kende brief ingeval de andere partij tekort komt aan één of meerdere van zijn verbintenissen en hieraan niet tegemoet is gekomen binnen de 15 dagen volgend op een aangetekende in-gebrekestelling of ingeval van onvermogen van, ontbinding of vereffening van, collectieve schuldenregeling van of faillissement van de andere partij
Ingeval van ontbinding wegens wanprestatie heeft de andere partij recht op vergoeding van de door haar geleden schade, waaronder begrepen 50% van het bedrag waarop zij recht ge-had zou hebben indien de overeenkomst correct uitgevoerd ware geweest, onverminderd de betaling van reeds uitgevoerde prestaties en gemaakte kosten in het kader van de uitvoering van de overeenkomst.
KIBU stelt alles in het werk om te voldoen aan de verplichtingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Eventuele persoonsgegevens worden door KIBU verzameld en bijgehouden voor volgende doeleinden:
– om gevolg te kunnen geven aan uw bestelling en/of vragen over onze goederen
– om de samenwerking met de klant te optimaliseren
– om de klant te kunnen informeren over de goederen van KIBU en/of wijzigingen in het gamma;
– om te voldoen aan gebeurlijke wettelijke verplichtingen die op KIBU rusten;
– voor het afhandelen van financiële transacties in het kader van de overeenkomst met de klant;
– voor het verzenden van onze nieuwsbrieven en (gebeurlijke) reclameboodschappen in onze sector;
Voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens verwijst KIBU graag naar haar privacybeleid zoals is weergegeven op haar website www.KIBU.be .
De klant kan op elk moment verzoeken om zijn gegevens aan te passen, te verwijderen of over te dragen door middel van een mailtje naar wood@KIBU.be .
Indien de klant het niet eens is met de manier waarop uw gegevens verwerkt worden, kan hij zich wenden tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (Druk-persstraat 35 te 1000 Brussel, +32 (0)2 274 48 00, commission@privacycommission.be).
Ingeval KIBU geconfronteerd wordt met een situatie van overmacht wordt de uitvoering van haar verbintenissen automatisch geschorst zolang die situatie van overmacht voortduurt. In-dien die situatie van overmacht langer dan 2 maanden duurt, kan KIBU de overeenkomst ontbonden verklaren in welk geval zij bevrijd is van al haar verbintenissen. De klant kan geen aanspraak op schadevergoeding of terugbetaling van al betaalde bedragen indien KIBU ge-confronteerd wordt met een situatie van overmacht.
Onder overmacht voor KIBU worden alle omstandigheden begrepen die niet te wijten zijn aan een fout in hoofde van KIBU en die de uitvoering van de verbintenissen van KIBU onmogelijk maken, ernstig bemoeilijken, ernstig vertragen of minstens 15% kostelijker maken, zoals on-der meer doch niet uitsluitend brand, machinebreuk, ongevallen, stakingen of lock-outs, uit-zonderlijke verkeershinder, uitzonderlijke weersomstandigheden zoals storm, sneeuw en overstromingen, import- of exportbeperkingen, verhogingen van belastingen, taksen, retribu-ties, heffingen, accijnzen en douanerechten of andere maatregelen van de overheid, wissel-koersfluctuatie, inflatie, epidemie, oproer of oorlog, fouten van, vertragingen bij, prijsverhogin-gen door of overmacht bij leveranciers van goederen of diensten. Het ontoerekenbaar en on-vermijdbaar karakter van voormelde omstandigheden wordt steeds geacht verworven te zijn.
De eventuele gehele of gedeeltelijke ongeldigheid, nietigheid, onuitvoerbaarheid of onafdwingbaarheid van één of meerdere clausules van onderhavige algemene voorwaarden, laat de geldigheid, uitvoerbaarheid en afdwingbaarheid van de overige clausules of het overige gedeelte onverlet. De partijen verbinden zich ertoe om de betreffende clausule te vervangen door een geldige, uitvoerbare en afdwingbare clausule die zoveel als mogelijk de oorspronkelijke bedoeling van de partijen benadert.